به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از راهآهن، «جبار ذاکری» در دیدار با «سائورنبایف» رئیس هیات مدیره راهآهن، افزود: برای فعال کردن کریدور شمال- جنوب باید حجم مبادلات را بالا برد و برای این موضوع گلوگاه هایی وجود دارد که در صورت اطمینان از حجم بار، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.
آمادگی راه آهن ایران برای حمل زغال سنگ، حمل بار از بندر کاسپین به بندرعباس، حمل بار از مرز ریلی اینچه برون و سرخس و نیز ایجاد کارگروه برای بررسی مسائل دو طرف، از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل راه آهن بر آنها تاکید کرد.
توانایی ارسال سالیانه ۱۵ میلیون تن بار از راهگذر شمال- جنوب
رئیس هیات مدیره راه آهن قزاقستان با اشاره به علاقه این کشور به توسعه ترانزیت و همکاری با کشورهای همسایه، گفت: موقعیت راه آهن قزاقستان به گونه ای است که نقش اساسی در ترانزیت دارد و امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم برای حمل چهار میلیون تن بار از راهگذر شمال- جنوب فعالیت کنیم.
سائورنبایف با تشکر از اقدام راه آهن ایران در کاهش تعرفه حمل بار و کاهش مدت زمان گردش واگنها، افزود: قزاقستان توانایی ارسال سالیانه ۱۵میلیون تن بار از این کریدور را دارد و برای این منظور نیازمند همکاری بیشتر ایران هستیم.
وی پیشنهاد داد: در سطح مدیران میانی جلساتی برگزار شود تا در مورد نوع واگن، نوع بار و مبداء و مقصد بارها برای رسیدن به هدف مشترک برنامه ریزی انجام شود.
وی همچنین از مدیرعامل راه آهن ایران برای سفر به قزاقستان بهمنظور تهیه نقشه راه حمل بارهای بیشتر از کریدور شمال- جنوب دعوت کرد.
گفتنی است این دیدار ۱۵ و ۱۶ آبانماه امسال در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع در تاشکند ازبکستان برگزار شد.
نظر شما